tisdag 9 oktober 2012

Anaché

Hade egentligen tänkt skriva om den här före Bokkalaset, där Maria Turtschaninoff var med*, men bättre sent än aldrig.

Anaché läste jag alltså så fort jag fick händerna på den och mer eller mindre sträckläste den under ett veckoslut, vilket inte hänt med någon annan bok på länge. Jag har läst Turtschaninoffs tidigare böcker och måste säga att hon blir bara bättre. Det här är just sådan fantasy jag gillar: lågmäld och lagom djupsinnig, skickligt berättad och engagerande. Världsbygget tar inte för mycket utrymme utan sker i bakgrunden, utan att störa berättelsen som är det viktiga.  Dessutom är huvudpersonen en flicka, vilket fortfarande är fräscht. Tyvärr, får man väl säga.

Anaché utspelar sig i samma värld som Arra, bland nomadfolket akkade som bor på slätten och livnär sig på får. Akkade är helt beroende av naturen och andevärlden som styr den, och Anaché är en av de få som kan se andar och vandra med dem i sina drömmar. Detta måste hon hålla hemligt eftersom hon är flicka, men det kommer en tid när balansen rubbas och Anaché är den enda som kan ställa allt till rätta.

Det är "bara du kan rädda världen"-biten av berättelsen, men den är kanske ändå inte viktigast. Framför allt är Anaché en berättelse om (familje)relationer och om identitet. Boken börjar med att visa syskonkärleken mellan Anaché och hennes bror Huor, som lär henne allt som en flicka inte borde kunna (men som förstås kommer till nytta senare). Där finns också en hunsad mor som är stark på sitt sätt och en far som är våldsam och obehaglig, men ändå begriplig. Den enda karaktär i boken som blir lite obegriplig är skurken, vars motiv ligger helt i dunkel.

Boken är ganska tjock för att vara ungdomsroman men det behövs, inte bara för att det är fantasy utan för att det är en utvecklingsroman och utveckling tar tid. Jag rekommenderar den också åt vuxna och åt sådana som inte är helt sålda på fantasy, men har ett öppet sinne.

*)Tyvärr missade jag henne för att mina arbetsturer var som de var, men jag kan ju åtminstone glädja mig åt att ha varit med och organiserat det hela.

1 kommentar:

  1. En så fin recension :-) Ser fram emot att läsa den, bara jag hinner. Vill ge mig tiden att sträckläsa. Den ligger i min lånebokshylla med pärmen inbjudande uppåt... Ge mig ett varmt bad och några timmar tid bara!

    SvaraRadera